Sunday, 31 July 2011

western food

wahhhh org nak puasa kat cini sibuk nak cte tentang western food plak ea..
haha...smlm bertempat di taman len sen aku, bob,farid dan ise g makn western food
wahhh... bleh tahan rasa dia...mcm western food la..haha
haishhhh makan pun makanan barat kan,xpa sekali sekala jaa bukan selalu janji halal..etu yang penting..
tapi  kan nak kongsi sedikit la..
aku ni suka tgk gelagat orang sekeliling pas tu buat rumusan sendiri dlm otak..
hahha....
kadang-kadang aku pelik bila memerhatikan mereka sekeliling..hmmm...kenapa yaa??
sbb cara mkn mereka...
mmg makan western food, tapi jgn ikut cara western..
iaitu mkn menggunakan tangan kiri...
pisau potong tu pegang tgn kanan.garpu tangan kiri then tangan kiri tu la bawa masuk ke dalam mulut makanan tersebut...di situ maknanya kita dah mkn mggunakan tangn kiri..
kenapa kita xlakukan sebaliknya,makan mggunakan tgn kanan...etu kan baik tuk kita..
dalam hadis yang berbunyi...
Wahai anak, sebutlah nama Allah, dan makanlah dengan tangan kananmu, serta makanlah yang ada di hadapanmu.” (HR. Bukhari no. 5376, Bab Membaca Basmalah ketika Makan dan Makan dengan Tangan Kanan; Muslim no. 2022, Bab Adab Makan-Minum dan Hukumnya)Dalam Shahih Muslim disebutkan sebuah riwayat,


Jika seseorang di antara kalian makan, maka hendaknya dia makan dengan tangan kanannya. Jika minum maka hendaknya juga minum dengan tangan kanannya, karena setan makan dengan tangan kirinya dan minum dengan tangan kirinya pula.” (HR. Muslim no. 2020, Bab Adab Makan-Minum dan Hukumnya)





jadi sama-sama la kita berubah...p/s tuk diri sendiri juga...=)

Friday, 29 July 2011

lesung pipit


wahhhh beruntung kan kepada sesiapa yang ada lesung pipit tu
bukan semua orang ada sesetgh orang ja memilikinya...
untung-untung so kepada yang ada tu hargainya k..
klu budak2 kecik yang ada lagi bertambh comel la dia
suka aku tgk lesung pipit orang...hahaha..
lain daripada yang lain...
isteri aku t entah ada ke x ea,klu ada tiap2 ari t aku tgk lesung pipit dia
hahaha....
tapi klu ada ke x yang penting baik akhlaknya...etu sudah cukup..=)

so kita layan lagu ni jap...da kena mengena dgn lesung pipit..hahaha
video

Tuesday, 26 July 2011

tanggungjawab

hidup manusia pasti da tanggungjwab
kita xkan dpt lari daripada itu
aku sebagai abang
ada satu tanggungjawab yang harus aku pikul
tanggungjawb yang diamanahkan oleh mak dan ayah
"jaga adik leklok, tanggungjawab tu dok kat ang,mak dok jauh, berjaya atau tidak adik bergantung kat ang sebagai abg tuk jaga dia"
masyaAllah harapan diletakkan diatas bahu aku..tanggungjawab tu..namun aku akan pikul tanggungjawab tu kerna ini adalah satu proses pembelajaran
lagi pun nanti aku kena jaga anak orang pula.
masakan nak jaga anak orang kalau adik sendiri xlepas
mcm mana ibu bapa dia nak harapkan kita??
soo aku akan cuba sehabis baik tuk jaga adik aku
sebab ini semua pengalaman yang penting
berguna tuk masa hadapan
semoga aku kuat dan berjaya...aminnn

adik

adik
seorang yang pendiam namun xlekang dengan senyuman
etu la komen cikgu yang mengajarnya semasa hari akademik mggu lepas
adik

aku bangga dengan kamu walaupun ada yang mempunyai keputusan lebih daripada kamu
namun aku tetap berbangga dengan kamu kerna kamu berusaha dengan sendiri
tanpa tuisyen dan hanya mengharapkan stdy,sekolah dan amalanmu
hingga berjaya melangkah bersama mereka yang pintar
di sana kamu bersaing dengan mereka-mereka yang pintar
harap kamu boleh membawanya dengan baik dan cemerlang disamping ilmu akademik dan akhlakmu
kamu adalah harapan keluarga
semoga terus berusaha untuk mengejar cita-cita kamu di dunia dan akhirat
kena semngat yaa!!!!!

Saturday, 16 July 2011

Marah



marah...
perkara yang aku xnak kerap berlaku
tetapi kerap berlaku sejak dua menjek ini,
entah la kenapa aku pun xtau
sama ada marah secara terang terangan ataupun
marah dalam diam....
susah sebenarnya nak kawal marah, kena pandai kena bijak kena tenang,
terutama melibatkan perkara yang kita tidak suka,
bila kita marah kita akan buat perkara tanpa pikir panjang
dan apabila kemarahan etu reda kembali baru kita terpikir blik kan??
sebab apa?? sebab time tu syaitan dok hasut kita, dok lompat2 berjaya bagi kita marah
klu buat keputusan tme tu sure2 la ikut telunjuk syaitan.
oleh itu sabda Rasulullah s.a.w  "Aku mengetahui satu ayat yang apabila dibaca akan mengusir kemarahan pergi."Sahabat bertanya, apakah ia wahai Rasulullah? Lalu Baginda menyebut: "Audhzu billahi mina syaitan nirrajim" yang membawa maksud - "Aku berlindung dengan nama Allah dari syaitan yang di rejam"".
::: untuk kongsian bersama dan diri sendiri...

Friday, 1 July 2011

layan lagu yang sgt best..

video
Dirimu terlalu sempurna
Akhlakmu yang sungguh mulia
Jasamu yang amat berharga
Menemani jalan syurga

Selalu aku yang terlupa
Selawat jarang terlaksana
Di bibir menyatakan cinta
Di hati pula berdusta
Bila diuji dan dipujuk nafsu
Ku meminjam cekal ketabahanmu
Kerana ku yakin di suatu waktu
Syafaatmu yang dapat membantu
Bila berenang di laut derita
Sang mentari sejengkal di kepala
Saat dihitung dosa dan pahala
Siapakah yang akan membela

Kesyukuran atas kurniaan rahmatNya
Menghadiahkan ku seorang

Insan sempurna berjasa
Selayaknya engkau dikasihi dicinta
Kerana dirimu ya Rasul
Kekasih teristimewa

Aku cinta M.. TAPi,.. macam mana dengan A?

Aku cinta M.. TAPi,.. macam mana dengan A?

11.52 am… “Salam enti.. ana ganggu ke? Ana nak tanya soalan boleh??

1.16 pm.. “Enti nak tanya apa td?”

“pernah tak enti mngalami situasi dimana enti SANGAT disayangi oleh seseorang… ana bagi nama A.. Segala kebahagiaan adalah datang dr A.. Namun enti tak dapat menyayangi A sepenuhnya.. cuba.. tapi masih tak dapat.sedangkan enti tahu yg A sntiasa menanti enti, memerhatikan enti dan enti pula terlalu menyayangi M.. Enti memuji, meluahkan cinta tentang M tanpa enti sedari yang A sedang mendengar tiap butir bicara itu.. setiap hari, A memanggil enti, rindu kepada enti, tp enti masih tak dapat nak merasa  rindu kepada A sperti enti merindui M.. Sedangkan A boleh melakukan sesuatu yang membuatkan enti rindu padanya, tp A tak lakukan itu.. A hanya biarkan enti terus mencintai M dan A terus membahagiakan enti  walau enti jarang berkorban untuk A..”

“tapi.. enti tahu yg enti perlu mencintai A kerana selama ini enti hidup di atas belas ihsan A.. kadang2 enti terpikir, apakah A akan terus ada untuk enti? Atau akan pergi suatu hari nanti.. tp enti tak mampu, tak dapat nak merasai manisnya bercinta dgn A.. sedangkan kalau dgn M ataupun terfikirkan  M, sampai boleh menitis air mata.. tp jarang enti menangis  andai itu berkaitan dgn A. enti jadi keliru dgn hati sendiri.. kalau boleh, enti mahu supaya dihilangkan semua kasih dan cinta pada M, agar dpt mencintai A, walaupun sedikit..enti ingin merindui A seperti mana enti rindukan M dulu.. tapi enti tak mampu.. sedangkan A akan terus menunggu.. Kadang2 enti lakukan sesuatu untuk A, tapi hati enti tetap teringatkan M.. Sedangkan A tahu semua tu.. pernahkan enti rasa begitu?”

 “x pernah…..”

Tak pernah?  Itu  yg berlaku pada ana dan akhirnya A dapat menjadikan ana cinta padanya.. dan ana asyik teringatkan A  dan ia sangat berbeza tatkala ana memikirkan M dulu.. A SEDANG MEMANGGIL ANA DAN RINDU PADA ANA.. ANA PERGI JUMPA A DULU.. NANTI KITA SAMBUNG…

“ Ya Allah… sematkan kasih dan sayang manusia ke atas aku… namun, untukku, aku minta dengan rendah hatinya agar disematkan cinta kepadaMU walaupun sedikit..”

“doa yang sama untuk beberapa tahun, tapi hanya cinta manusia yang datang.. tapi.. kita perlu bersabar.. jangan mendesak…   setiap kali aku terkenangkan manusia dengan pantas aku menepis perasaan itu, bukan tidak suka tetapi mengapa jarang sekali aku merasa cinta pd YANG MENCIPTAKAN.. Ya.. pedihnya,…

“Ya Allah.. terasa diri sungguh hina  mengapa terlalu sukar untuk aku menghadirkan rasa cinta dan rindu pada DIRIMU seperti mana aku menangis sayangkan manusia.. kenapa KAU titipkan sayangku pada hamba-hambaMU.. sedangkan KAU mampu tuk hadirkan rasa yang sama malah lebih lagi kepada DIRIMU.. Apakah, aku tidak layak untuk CINTA dan RINDU PADAMU? Aku rela,, KAU ambil segala cintaku pada manusia-manusia ini dan gantikan dgn sekelumit kasih padaMU.. Aku tahu Ya Allah.. Kau mendengar rintihanku…"

“Hadirkan perasaan sedih.. bukan sedih yang dibuat-buat. Tapi sedih apabila mengenangkan yang Allah tahu taraf cinta kita padaNYA.. Selepas ini, kita akan merasa malu untuk memikirkan M= manusia.. Sebelum A yang memanggil kita pergi dahulu padaNya.. dulu ana tertunggu-tunggu masej dari M, tp sekarang ana tau hanya A yang setia menghubungi kita.. walau kadang2 kita tak balas pun masej rindu dari A.. Dia tetap memanggil kita.. kita rasa sakit bila, masej orang yang kita sayang, dia tak balas.. tapi kita tak pernah kan fikir perasaan A? sedangkan hakikatnya kita yang perlukan DIA…”

InsyaALLAH.. sentiasa putarkan pertanyaan ini dalam minda kita.. DEMI ALLAH.. , ana yakin selepas ini kita takkan sesak nafas kerana memikirkan M, tapi sesak nafas kerana rindu kepada A… Ana dikejut oleh A.. setiap hari tepat pukul 4.26 pagi.. betapa DIA rindukan ana hingga dipagi hari tatkala M yang ana cinta itu sedang tido.. A yang terus setia.. kadang-kadang ana tak pedulikan masej A tu.. dan ana tidur balik.. tp A kejut lagi ana pukul 5.. dua tiga kali.. akhirnya ana terfikirkan semua persoalan ini… YA ALLAH.. butanya mata hati selama ini.. tak tahu mana yang perlu disayangi..   Kadang-kadang untuk mendapat cinta manusia kita terabaikan cinta PADANYA.. Tapi kalau sudah mendapatkan CINTA ALLAH.. Cinta manusia takkan berkurang pun percayalah..  =)
Setiap kali melafazkan sayang pada manusia.. tak kiralah siapa pun mereka.. dengan rela hati suruh diri  berkata “AKU LEBIH SAYANGKAN ALLAH DARI KAMU SEMUA.”   Katakan pada hati aku CINTA ILLAHI! ♥  

Alhamdulillah… Syukran ya ukhti….. 
By: Misra Asthana Mohamed Fazal dipetik daripada facebook seorang sahabat aku..=)