Saturday, 21 April 2012

pendakian pertama kali di gunung




alhamdllah misi terlaksana dan perkara yang diidam-idamkan tercapai..
pada 14 april yang lalu tepat pada pukul 4 pagi, aku dan bersama 7 orang rakan lagi menaiki motosikal menuju ke satu tempat bagi menguji stamina yang ada dlm diri ini..
jam 5 pagi kami sampai di tempat tersebut, namun terpaksa menggu pegawai di tempat tersebut membuatkan sesetengah daripada kami tdur sebentar.. jam menunjukkan pukul 6 pagi dan kesempatan mengingati pencipta perlu diutamakan.. kami solat di kaki gunung nuang.. tepat jam 7 kami melapor diri dan di situ lah bermula segala-galanya..berbekalkan air 3liter setiap seorang dan roti yang dibawa akanku sampai di puncak sana.
gunung nuang yang mempunyai ketinggi 1493 meter merupakan gunung yang tertinggi di selangor dan tahap kesukaran ketinggian gunung nuang ini merupakan tahap kesukaran gred A. mempunyai 3 kem iaitu kem pertama kem lolo yang memakan masa 3 jam untuk sampai ke kem tersebut. kem kedua ialah kem pacat.. tgk pacat pun ada kem kot..korang mampu???mmg banyak pacat la di kem tersbut, nama pun kem pacat kan..dari kem lolo ke kem pacat  lebih kurang 2 jam la plus minus.. tapi bagi kami yang baru kali pertama daki gunung nuang ni malah kali pertama mendaki gunung.. sesat juga la dalam menuju ke kem pacat tu.. alhamdullillah tersedar awal dan berpatah balik.. setelah sampai di kem pacat kami menuju ke kemuncak.. laluan hampir 70 darjah sememangnya mencabar kami dan mental kami.. alhamdllah selamat sampai di puncak tapi hampir tersesat ke janda baik di pahang apabila merentasi batu penanda di pahang.. sekali lagi bersyukur tersedar dan berpatah balik.. jam 2 petang kami sampai di puncak..penat lelah sgt tidak terhingga dan di puncak lah air kami semua habis.. maknnya turun bakal turun tanpa air la..huhu

keseluruhan 7jam mendaki sampai di kemuncak setelah melalui 2kem dan kem terakhri di puncak. turunnya kami ditemani dengn air-air hujan rahmat Tuhan..tetapi hanya sedikit air tersebut turn jadi tidak menggusarkan kami untuk turun. namun begitu banyak kali juga la jatuh.. sampai di kem lolo kami bermandi dan membersih seluar yang kotor. bermula dari kem lolo tersebut hujan lebat mula menemani perjalanan kami namun begitu untuk berhenti sama sekali tidak kuatkan semgt kerna segala-galanya bergantung kepada minda.jika minda kita kuat kita akan teruskan jika minda untuk berhenti menguasai diri pasti kita akn berhenti.. alhamdllah jam 6.30petang kami selamat sampai di kaki gunung kembali. letih tapi best sebb berjaya menikmati keindahan alam ciptaan Allah dan menawan gunung nuang.

lalui di kaki gunung nuang

berhenti berrehat di kem pajat

antara yang dijumpai di lalui mendaki

kenai kan kan

kabus2.. menghampiri kemuncak

puncak pengasih

tgk apa entah ni

nampak sgt muka letih benar..hahaha

alhamdllah selamat tiba di kaki gunung kembali pada pukul 6.30

akan ku daki lagi jika diberi kesempatan tapi mencari sesuatu yang lain..walaupun penat akan ku sahut lagi cabaran ini..



Wednesday, 11 April 2012

cucu dan atokk...

ok kali ini kita masuk bab agama sedikit ya..bukan nak cakap diri ini baik ke apa ke..tapi nak ajar diri ini supaya menjadi baik dan lebih baik serta rakan-rakan yang membaca.. sememang kita manusia selalui lupa dan leka sehinggalah diberi peringatan dan dijentik oleh Allah..

sebenarnya aku sendiri pun xpernah nak ambek kisah dan cuma kadang-kadang terfikir sahaja..ekh nak hafal dan fahami lah isi Al-Quran ini..pernah xdinafikan pernah dan pernah mencuba tetapi macam oleh selalu cakap la iman kita ini kadang kala naik kadang kala turun..syaitan banyak menghasut akhirnya tumpas dan tidak meneruskan la hafal dan faham isi ayat-ayat suci Al-Quran. sehingga lah aku terjumpa satu video ini membuatkan aku terdetik kembali untuk memulakan kembali..sedang mengumpul kekuatan kembali..moga-moga dapat dilaksanakan..

ada satu kisah

suatu hari seorang cucu terdengar suara atoknya membaca Al-Quran dengan sungguh merdu dan cukup makhrajnya..lalu cucu tersebut bertnyakan kepada atoknya..

cucu: atok tadi amin dengar atok baca Quran baik sangat merdu sedap didengar, tapi atok tahu ke maksud isi Al Quran yang atok baca tu??
Atok: mesti la atok tahu..dulu ayah atok selalu ceritakan kepada atok selepas atok abis membaca Al Quran tentang apa yang atok bacakan.. keesokkannya ayah atok akan tanya kembali kepada atok..dan sampai sekarang atok ingat dan amalkan.
cucu: ooo..begitu atok sekolah agama ka dahulu?
atok: xda lah, atok sekolah biasa ja, tidak semestinya sekolah agama sahaja yang boleh mengetahui isi Al -Quran, sekolah biasa pun boleh selagi kita ada usaha..cuma budak-budak sekolah agama lebih mudah untuk menguasainya..
cucu: jika kita tidak mengetahui isi Al-Quran mcm apa atok..

kemudian atoknya menyuruh amin mengambil bakul yang sedikit kotor. bakal tersebut akan digunakan oleh amin untuk mengambil air kemudian diisikan ke dalam baldi yang jaraknya tidak jauh dari sungai tersebut.. atoknya menyuruh amin mengambil air sungai tersebut untuk dimasukkan ke dalam bakul.. amin tidak mengerti namun menuruti perintah atoknya, setelah beberapa kali mencuba akhirnya amin putus asa kerana masih tidak dapat kumpulkan air kerana menggunakan bakul yang jarang. kemudian amin bertnyakan kepada atoknya,

cucu: apakah yang cuba atok sampaikan??
atok: haaaa...amin dapat isi air  dalam baldi tak?
cucu: menggelengkan kepala
atok: tetapi kelihatan bersihkan bakul yang digunakan itu...


:- @ walaupun kita tidak mengetahui isi Al Quran tetapi jika kita sentiasa membacanya hati kita akan menjadi bersih dari segala kemungkaran, namun begitu lebih baiklah mengetahui kerana kita dapat membersih dan mengumpul ilmu dan memahami..

jom kita fahami bacaan solat kita, jom kita belajar sama-sama jom..:-)
video

haaa bukan stdy je perlukan peta konsep untuk mudahkan pemahaman dan ingtan, Al Quran pun boleh...jadi selamat mencuba...

p/s: semoga diri ini kuat untuk terus berusaha..

Tuesday, 10 April 2012

kartunnnn....tak akan ku menyentuhmu

aku tidak akan menyentuhmu

Aku Tidak Akan Menyentuhmu…

Sebuah komik yang mengisahkan kemuliaan hati seorang lelaki muslim yang cintakan Allah. Komik ini diadaptasi dari kisah benar yang..
A student was once studying in Delhi. The night had already set in, as he sat alone in the mosque. Studying by the lamp’s flame.
In the same locality a young lady was on her way to visit some relatives. However, a riot broke out and the street were not longer safe..
The young lady could find no place of refuge except this very mosque.
When the student saw her, he ordered her to leave immediately.
He told her ”it is not appropriate for you to remain here because if the local people see you here then this will be a cause for my disgrace,they will remove me from the masjid and this will cause harm to my studies. A riot has broken out in the locality and if I leave the masjid I fear that I whould be dishonored.
Upon hearing these words, the student kept quiet and asked her to sit in one corner. Thereafter the student returned to his corner and engaged himself in studying the whole night.
While studying he whould momentarily place his finger-tip on the flame of his lamp.
The young lady had been carefully observing this.
Slowly the night has brunt away. At the break of dawn, the student told the young lady. ”The riot has subsided and the road is safe. Let me take you to your home.” The young lady said. ”I will not return home until you reveal to me, the secret for repeatedly placing your finger tip on the flame of your lamp.” The student said, ”You should not concern yourself with that.”
Nevertheles, the young lady persisted in her request . The student finally said, ”The devil repeatedly whispered into my heart and encouragedme to do evil with you. Hence I placed my finger tip on the flame and addressed myself thus:
‘When you cannot bear the heat of the fire of this world, then how will you ever bear the painful fire of jahannum?.. Allah, though His Grace protected me. Hearing this, the young lady returned home.
She was the daughter of a weathly person and she was about to be engaged to the son of another weathly person.
After this incident she refused the proposal and said: ”I desire to marry a certain student who lives in such and such a masjid.” Her parents and relatives started to convince her and many began entertaining bad thoughts about her. When she observed this, she explained to them the entire incident..and said ”I will only marry him because he has the fear of Allah in this heart. And whoever fear Allah cannot harm to anyone.”
Finally , they were wed and Allah made them prosper.. 15) People marry for Four reasons, Beauty, Weath..
Social status,and virtue Marry for virtue that you may be successful -Hadeeth- What will be your reason?
Ini adalah kisah benar yang ditulis oleh Maulana Siddiue Ahmed Sahed Mudda Zilluhu. Boleh di dapati di dalam bukunya ”Adaa’bul Muta’allimeen”.

dipetik dari salah sebuah komikk..terima kasih kepada pembikinnya

p/s: semoga dapat tingktkan diri lagi..

Sunday, 8 April 2012

Pendakian..




kita sering tanya rakan-rakan kita apabila mahu pergi ke suatu tempat kan.
ekh kamu tahu jalan nak pergi ke tempat ni x??
haaa mcm tu la bunyinya soalan tersebut, walaupun kita ada kenderaan jika tidak tahu jalan 
xdapat pergi juga kan.. 
jadinya kita akan berusaha untuk mencari jalan
samada tanya orang, search google map ataupun guna GPS.
agar kita tidak sesat dan sampai ke jalan yang kita hendaki.
begitu juga dengan hidup kita, tujuan hidup kita untuk mencari syurga di sana,
jadinya kita perlukan panduan untuk kesana,
jawabannya dua perkara yang ditinggalkan oleh nabi kita 
AlQuran dan sunnah,
ikutilah ia pasti kita tidak akan sesat..:-)


" Seorang pemandu kereta belum tentu membawa kita ke destinasi yang betul.
Walaupun dia tahu cara memandu,
hidupkan enjin, masuk gear dan sebagainya,
tetapi jika tidak tahu jalan yang betul,
akan tetap tersesat.
Demikian juga seorang pembaca Al-Quran, tajwidnya betul,
suaranya baik, makhrajnya tepat tetapi tidak diamalkan,
ia tidak akan menunjukkan jalan yang betul iaitu ke syurga.."