Friday 3 May 2013

tips gunung stong

bro sowi lambat update...
baiklah aku akan tulis tip2 sebelum semasa dan selepas my be untuk hang sebelum hang naik ke gunung stong berdasarkan pengalaman aku laa.. salah dan silap sowi la ea..

ok gunung stong, xla susah sgt bagi aku..ok2 jaa.. tapi nice la view dia.. dari segi mental kalau naik 3 hari 2 malam bagi aku kita xmemerlukan tenaga yang banyak pun, mcm biasa ja cumanya  tme nak naik dari kaki gunung ke kem baha tu la berat ckit kot sbb bawa semua barang. untuk perjalanan dari kaki gunung sampai kem baha bermula 8.30 pagi mcm tu sampai mybe petang dalm kul 3..jgn risau mlm seblm bertolak tu ada dom di kaki gunung tu untuk korang tdo seblm naik pagi tu.. dom yang nice..

antara barang yang perlu bawa mcm biasa la...baju seluar towel, benda wajib la tu.. brng2 kelengkapan mandi comform la kan.. antara yang nak tambah ialah sleeping best, sbb kat sana sjuk ckit tambah bila hujan, lampu suluh kasi mudah bergerak, pemetik api, pisau (untuk keselamatan kalau tersesat), tapi jgn isau xkan tersesat selagi follow geng korang, gula jgn lupa bawa kasi tambah balik tenga bila korang ambek benda manis dan kompas untuk solat..hehe. etu je la aku rasa benda yang patut korang bawa sebagai peserta.. kalau korang yang uruskan kena la tambah bawa lagi mcm periuk masak, dapur, firestarter, flysyet, gas, kemah pas tu bahan-bahan nak masak la..etu dari segi kelengkapan laa.. jgn bawa byk2 plak t berat badan nak bawa beg. dalam beg yang bersaiz sederhana la untuk bawa semua tu termasuk makanan nak makan atas,beras, maggi bagai laa. walaupun korang peserta tapi korang tetap kena bawa bahan2 yang akan makan  dn digunakan secara bersama..(kata lain pembahagian barang2 masak dan kelengkapannya la)

ok bagi aku, klu aku yang uruskan pertama kali kena g buat laporan kat balai polis dabong, bawa senarai nama peserta la, ok pas tu awal pagi hari yang nak bertolak tu ketua g la bli lauk pauk untuk dimakan pada petang tu di kem baha, hari first kasi makn sedap ckit.. sampai ke kem baha buat kemah, mandi kemudian mask nasi ja, lauk yang dibawa tadi just panaskan ja.. simple dan sedap..hahha.. hari kedua baru makan sardin dgn telur.. bila sampai di kem baha aktiviti dia bina kemah, mandi, ambik gambar dan korang buat la aktiviti korang sendiri mcm kami buat true or dare.. terpulang pada korangg..

sok pagi hari kedua tu akan sarapan dan siap2 nak naik puncak. jika da rezeki mlm tu hujan view awal pagi tu mmg cantik la mcm dok atas awan..haha.. dlm pukul 8.30 bertolak ke punck tapi comform ada yang mendaki xmandi..hahaha sbb air dia sejuk gila.. dlm pukul 2 or 3 sampai la korang di sana, jgn lupa bawa air dan nanti isi ari di atas,ambek air gunung di sana. sampai puncak masak mggi etupun klu korang bawa meggi nak periuk naik laa..bergantung kepada pengurusan korang la.. rehat jap dlm pukul 4 or 5 turun kem baha semula.. sampai kem baha mandi dulu kemudian masak untuk isi perut laaa..selalunya hari kedua ni sardin, telur dan nasi ja... mlm tu buat la aktiviti bebas, sok pagi bertolak turun ke kaki gunung..

peringatan seblm naik sila buang semua benda yang rasa nak melabur kasi untung dulu, di atas xda tempat nak berurusan, klu nak berurusan juga di atas di kem baha dengan korek lubang dan urus laa.. tapi ada tempat khas mmg banyak laa untung2 kat situ..hahaha..

etu ja kot apa2 yang xpaham n tanya g boleh komen ea di bawa aku try untuk jawab.. :-)
apa2 pun doa jgn lupa sebelm naik dan semasa tido aku da post kan etu entry tentng mask hutan..

2 comments:

  1. alrite2, input yg berguna. terima kasih beb. harap2 aku berjayasampai dipuncak:)

    ReplyDelete
  2. hahaha...yakin pada Allah dan diri insyaAllah sampaii...view paling cntik di kem baha klu mlmnya hujan.. adik hg p sekali ka

    ReplyDelete