Monday 22 October 2012

kambing dan arnabb



insyaAllah suatu ari nanti boleh buka ladang.. aminnn

alhamdllahhh..cal mak tadii..
sembang mcm macam laa.. dan last sekali mak bagi tau arnab beranak lagi 2 ekorr..alhamdllah.. moga makin berkembang

dan satu lagi 2 ekor ibu kambing telah selamat melahirkan anak mereka dpat dua ekor anak kambingg.. terbaikkk..rezekii.. walaupun pada asalnya terasa sedikit berat kerana terpaksa mengeluarkan modal untuk memternak mereka-mereka tersebut. alhamdllah idea abg aku yang kedua, kami anak-anak lelaki abd ghani telah berpakat berkongsi modal untuk menternak kambing dan arnab dengan modal seorang RMxxxx.xx... kering juga la bila keluarkan modal tersebut..

apa-apa pun perniagaan mesti la memerlukan modal kan..aku taget 2 tahun lagi penternakan ini akan berkembang dan boleh la mula dipasarkan secara kecil kecilan terlebih dahulu.. semoga segalanya berjalan dengan lancar dan mendapat keizinan daripada Allah..

:- perternakan adalah perniagaan.. 9/10 rezeki adalah datangnya daripada berniaga..tetapi perniagaan yang baik adalah perniagaan yang menepati garis pantuan Islam tanpa wujud penipuan..

2 comments:

  1. dulu masa kat u ak nak jd petani/penternak moden..tp nk wat cemana dpt mktb..nnt boleh ler ang sembelih kambing utk raya qorban..hehehehe

    ReplyDelete
  2. dok maktab pun boleh azii..tapi pas kita keja t la... haha..ssembelih ayam aku bleh la.kambing tu benda besar..xda keyakinan lagi

    ReplyDelete